Saturday, June 25, 2011

[Road Trip] New York City ke Los Angeles

Dah lama aku nak tulis pasal benda ni tapi belum sampai kekuatan.

Menulis tentang sabar dan bersyukur.

Setuju tak kalau aku cakap; bersabar tu jauh lagi senang daripada bersyukur. Agak agak korang ni penyabar tak? Korang ni bersyukur tak?

Pada pandangan aku, tentang diri aku sendiri, bersabar tu aku boleh. Aku mampu. Tapi bersyukur tu jauh lagi susah. Bukanlah bermaksud yang aku ni bukan seorang yang bersyukur, tapi aku selalu lupa nikmat. Kufur sebentar.



Bila datang masalah, bila datang kesusahan, aku tanya, "Kenapa aku? Sedangkan aku dah cukup susah." Tapi itu tak adil sebenarnya. Aku dah jadi zalim dengan Allah, dan aku dah jadi zalim dengan diri aku sendiri. Kalau aku nak tanya soalan macam tu, sepatutnya aku tanya soalan yang sama bila aku dapat kesenangan. Baru lah adil untuk semua.

Jadi jom fikirkan balik, siapa kita nak persoalankan kehendak Allah?
Kau bagitahu aku, mana lagi penting, kehendak kau ataupun kehendak Allah S.W.T?

Tak ni bukan cakap main-main. Serius aku cakap. Kau mampu bersabar, kau hebat. Kau mampu bersyukur, kau hebat. Kau mampu bersabar dan bersyukur, kau super hebat. Jadi pilihan milik kita.

Doa dengan sepenuh hati. Bersyukur dengan setiap titis hujan yang jatuh. Bersabar, tahan marah kau. Kau boleh sebab kau hebat.

Kau kena tahu, dunia ni perjalanan jauh. Kau bayangkan kau nak buat roadtrip dari New York City ke Los Angeles. Naik kereta. Di New York City kau ada USD1500, untuk kau buat belanja, nak enjoy, bergembira, pegi Disneyland, Hollywood, Universal Studios di Los Angeles.

Tapi on the way kau nak ke Los Angeles kau jumpa macam-macam. Kau jumpa ramai orang. Ada yang tolong kau tunjuk jalan bila kau sesat. Ada jugak yang nak rompak kau. Lepas tu on the way ke Los Angeles tu kau sampai ke Las Vegas. Tak, kau tak plan pun nak singgah di Las Vegas, sebab duit kau confirm tak akan cukup.

Tapi sebab hasutan sorang kawan kau yang tinggal kat Las Vegas, kau singgah jugak. Ye lah, member punya pasal kan. Bila singgah di Las Vegas, kau dah habiskan almost semua duit yang kau ada. Tapi kau dah hampir sampai ke Los Angeles. Jadi kau teruskan jugak perjalanan kau ke Los Angeles.

Sampai di Los Angeles, kau dah tak ada duit. Kau tak ada tujuan. Kau dah hilang arah. Kau menyesal. Kau dah buat silap.

Motif aku, sama sebijik macam hidup. Tujuan asal kita; untuk syurga. Tapi bila kita dah habiskan masa, tenaga dan duit untuk dunia semata-mata, kau akan rugi di akhirat kelak. Bayangkan betapa ruginya kita nanti. Rugi beb!!! PErgh taknak aku rugi camtu. Kena saving duit dari sekarang untuk kenikmatan, keseronokan di Los Angeles syurga nanti. Where we'll live happily ever after. For eternity!

Oh manis sungguh. Indah tak tergambar dengan kata-kata.

Ingatan untuk diri sendiri dan sahabat. Semoga terpelihara la aku yang fragile melampau ni.

Sebelum habis, aku nak reinforce statement aku pasal bersyukur tadi dengan satu cerita ni.

Ada la sorang pakcik kaya raya ni nak bawak anak dier merasa camne duduk dengan orang miskin untuk sehari. Jadi pakcik ni pun bawak la anak dier pegi duduk kat kampung, yang orang kampung tu keje tanam padi je.

Bila dah malam, pakcik ni pun nak bawak la anak balik ke bandar. Tapi sebelum tu pakcik tu tanye dulu anak dier, "Boboi nampak tak betapa miskinnya diorang ni? Apa yang boboi dapat duduk kat kampung ni sehari?".

Anak pakcik tu pun jawab, "Boboi baru sedar yang selama ni kita sangat miskin. Kita ada kolam renang, tapi diorang ada sungai, ada air terjun. Kita ada lampu malam-malam, tapi diorang ada bintang. Kita beli makanan, tapi diorang tanam makanan. Kita ada pagar besi nak jaga kita, tapi diorang ada kawan-kawan. Kita ada buku, ada ensiklopedia, tapi diorang ada Al-Quran."

"Jadi terima kasih abah, sebab tunjukkan Boboi betapa miskinnya kita ni."

Duit? Huh. Dunia. Susah? Huh. Ujian. Mati? Yeah, brader, mati itu pasti.

So sekarang gak start bersyukur. And dah boleh dah kot nak buat simpanan untuk ke Los Angeles syurga nanti.


Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung padaMu dari sikap pengecut dan bakhil, dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang.
Salam alaik~

=)

1 comment:

~:: awE ::~ said...

bersabar dalam apa jua keadaan n bersyukur dengan apa y ada..:)


Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...