Tuesday, January 12, 2010

Satu Entri Pendek

Luangkan masa sebentar, sementara tunggu kelas Calculus pukul 4 nanti.

Satu coretan kecil. Just nak habiskan masa.
Pernah tak dengar orang cakap,
"Jangan habiskan masa membetulkan yang salah. Anda bukan pejuang."
Kadang-kadang terfikir, betul atau tidak niat aku selama ni. Bila hidup dah hampir 20 tahun, terasa macam sia-sia.

Sesuatu untuk dikongsi; cuba fahami.
Umur seseorang itu panjang; sekiranya masa hidupnya itu diluangkan dengan ibadah, walaupun dia baru berumur 20 tahun.
Umur seseorang itu pendek; sekiranya masa hidupnya itu tidak diluangkan dengan ibadah, di sia-siakan, walaupun dia telah hidup 100 tahun.

Jadi, adakah umur anda panjang atau pendek? Muhasabah diri.

Masalah perasaan. Otak hari-hari serabut. Tapi tak kisah, sebab jalan keluar sentiasa ada. Aku yakin.
Kadang-kadang rasa tertipu. Rasa dipergunakan. Rasa dimanipulasi.
Tapi tu bukan aku. Itu perasaan dibisikkan syaitan. Dan bila aku sedar semula, cuba kembali istighfar.

Tak ada ujian Allah turunkan tanpa sebab. Rasa gembira bila diberi peluang untuk terima ujian. Rasa senang hati bila dapat lebih daripada orang lain.

Rasa seronok bila ingat balik apa yang terjadi. Rasa nak gelak. Kelakar. Naif sungguh.
Tapi takpe. Tak kisah pun. Semoga apa yang terjadi dijadikan iktibar. Susah nak lupa, dan susah nak lepaskan. Semoga sama-sama diberi kekuatan.

Cukup, entri 10 minit tanpa persediaan dan rujukan. Semoga memanfaatkan kalian.

Salam alaik~
=)

1 comment:

-cHikA LaLA- said...

beramal dan terus beramal... yeah!!

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...